Muzik

MENJAMIN KEBERSIHAN TANGAN (RP)



PENGENALAN

Unit ini mendedahkan Pelajar kepada amalan mencuci tangan sebelum makan, sebelum menyedia atau menghidang makanan dan selepas ke tandas bagi mencegah penyakit seperti jangkitan cacing dan keracunan makanan daripada merebak.

OBJEKTIF

Pada akhir sesi ini, Pelajar akan dapat :

    Menerangkan bila perlu mencuci tangan.
    Menunjukkan 7 langkah mencuci tangan dengan betul.
    Menyenaraikan penyakit-penyakit makanan dan air yang berpunca dari tangan yang kotor.


ISI PENTING

    Masa-masa yang perlu untuk mencuci tangan.
    7 langkah mencuci tangan.
    Penyakit-penyakit bawaan makanan dan air yang berpunca dari tangan yang kotor.


KANDUNGAN

Mencuci tangan adalah satu amalan yang mudah tetapi sangat penting untuk kebersihan dan kesihatan. Amalan ini boleh membantu mencegah pelbagai jenis penyakit yang boleh memudaratkan kesihatan. Ini kerana tangan yang kotor membawa kuman-kuman pada kulit, celah-celah jari dan di bawah kuku.

    Masa-masa Yang Perlu Untuk Mencuci Tangan

 Pelajar dinasihatkan supaya mencuci tangan pada masa-masa tertentu seperti berikut :
        Sebelum dan selepas makan.
        Sebelum menyedia dan menghidang makanan.
        Selepas ke tandas.
        Selepas menyentuh sampah atau kotoran.

    7 Langkah Mencuci Tangan

    Untuk memastikan tangan betul-betul bersih dan tidak mengandungi kuman yang berbahaya, ikutilah langkah-langkah berikut :

    i. Sabunkan tangan secukupnya sehingga berbuih.
    ii. Gosok kedua-dua tapak tangan dengan menggunakan jari.
    iii. Gosok setiap jari dan celah jari.
    iv. Gosok kuku di tapak tangan.
    v. Gosok bahagian belakang kedua-dua tangan.
    vi. Basuh dengan air bersih secukupnya.
    vii. Keringkan tangan dengan kain bersih.
   
 Penyakit-penyakit bawaan makanan dan air berpunca dari tangan yang kotor. Tangan yang kotor boleh memindahkan kuman-kuman serta telur cacing kepada makanan dan minuman. Akibatnya, seseorang itu boleh menghidap penyakit seperti keracunan makanan, taun dan demam kepialu (Tifoid). Selain itu, tangan kotor juga boleh menyebabkan penyakit seperti penyakit kulit dan kudis buta.


AKTIVITI PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN         

AKTIVITI 1 : TAYANGAN VIDEO ‘ 7 LANGKAH MENCUCI TANGAN’

A. Cara Pelaksanaan

    Guru akan menayangkan video Skop 2 unit 1 mengenai kepentingan mencuci tangan dengan betul.
    Guru memilih beberapa orang murid untuk menerangkan semula kandungan video yang ditayangkan.
    Guru menerangkan kembali faedah mencuci tangan dengan betul.

B. Sumber

    Video Skop 2, Unit 1
    Pemain DVD
    Projektor Video

C. Masa

    1 jam

D. Penilaian

    Soal Jawab


AKTIVITI 2 : DEMONSTRASI MENCUCI TANGAN

A. Cara Pelaksanaan

    Guru mendemonstrasikan 7 langkah mencuci tangan sambil diikuti oleh semua murid.
    Guru memilih beberapa orang murid untuk mendemonstrasikan semula 7 langkah mencuci tangan secara betul.
    Guru menerangkan kembali faedah mencuci tangan dengan betul.

B. Sumber

    Poster 7 Langkah Mencuci Tangan

C. Masa

    30 minit

D. Penilaian

    Soal Jawab


AKTIVITI 3 : TUJUH SERANGKAI

A. Cara Pelaksanaan

Aktiviti ini berbentuk pertandingan.
= Pelajar  dibahagikan kepada beberapa kumpulan mengikut bilangan ahli. Setiap kumpulan terdiri   
   daripada 20 orang Pelajar.
 = Tujuh (7) orang dari setiap kumpulan bertanggungjawab untuk memegang kad gambar cara 
    membasuh tangan (satu kad untuk seorang murid).
 = Masa satu (1) minit diberikan kepada murid yang memegang kad gambar untuk berdiri di 
    hadapan kelas mengikut urutan 7 langkah mencuci tangan dari kiri ke kanan (ahli kumpulan  
    diminta untuk membuat keputusan bersama bagi membantu murid berdiri mengikut urutan kad 
     yang betul).
 = Guru bertanggungjawab untuk menjaga masa bagi menentukan pemenang bagi aktiviti ini.
     Kumpulan terawal yang berjaya menyusun 7 langkah mencuci tangan dengan betul dalam masa  
      satu (1) minit dikira sebagai pemenang.
  = Guru perlu membimbing kumpulan yang gagal menyusun kad gambar secara betul.
  = Guru menerangkan semula 7 langkah mencuci tangan.
  = Di akhir sesi, Pelajar dikehendaki menyusun kembali kad untuk simpanan.

B. Sumber

    Kad 7 Langkah Mencuci Tangan

C. Masa

    1 jam

D. Penilaian

     Soal Jawab

Comments

"setiap perbuatan baik adalah sedekah"