Muzik

Pertunangan?


"awak ni.. boleh faham tak.. kita ni bertunang.. so jangan nak buat peragai nak gatal dengan lelaki lain.. lebih-lebih lagi awak tu tunang saya.. so please jaga kelakuan awak... " kata Ali kepada tunangnya Deha..
jeolous nanpak sambil tergelak kecil,
"ok " hanya terkeluar dari mulut deha dan tersenyum manis... 
"saya terima, kalau kawan sekolej awak..tapi hanya untuk urusan tertentu sahaja, pergaulan, pertuturan, pandangan, kecantikan, kebersihan, kesihatan dan sebagainya.. kena jaga,ok!" kata Ali.
amboi lebih-lebih pula dia nie..Deha tergelak mendengar penjelasan Ali..


itulah dialog diantara sahabat kita dengan tunangnya.. ok apa yang kita faham di sini mengenai "pertunangan diantara lelaki dengan perempuan"  Sebenarnya, BERTUNANG itu ringkas. Cukup sekadar lelaki bertanya dan wanita bersetuju untuk dijadikan sebagai isteri. Maka sahlah wanita dan lelaki itu sebagai pasangan tunang. TIDAK PERLU persetujuan ibu bapa, tidak perlu rombongan dan sebarang hantaran. Itu semua SEKADAR adat Melayu.

(Bertunang itu penting kerana dalam tempoh itu, tiada lelaki lain boleh mengganggu atau merisik untuk mengenali pasangan kita. )

Dalam Islam memikat atau melamar tunang orang hukumnya adalah HARAM. Andainya semua umat Islam faham akan hal ini, maka tidak akan berlaku istilah 'rampas kekasih orang.' Renung-renungkan.

"SAYA SUKA AWAK".. HMM USTAZ AZHAR IDRUS Katanya :
Kalau Kita tak Suka Seseorang yg suka pada kita, terus terang saja. Jangan buat orang menanti. Jangan cuba - cuba nak uji sampai dia terbukti benar - benar suka kita. Jika pasti tidak suka, katakan saja tidak suka. Jika suka, katakan suka. Sebab kita tidak tahu mungkin Allah akan membalas kembali perbuatan kita membuat orang ternanti - nanti. Buat orang menanti dengan harapan palsu adalah berdosa. Bila orang terluka, kitalah yg menzalimi orang. Doa orang yg dizalimi akan dimakbul tuhan. Jangan sampai Allah pula uji kita dengan seberat - berat ujian. Jangan sampai Allah makbulkan doa orang dizalimi kita. Jangan sampai Allah buat kita pula yg ternanti - nanti seseorang yg kita nak . Belajarlah dengan tegas berkata "Ya" atau "Tidak". Istikharahlah juga sebelum memberi jawapan....

ehmmm betul juga kata ustaz tu kan.. so lepas ni kne lebih tegas kot.. hehehe ^_< kalau saya tegas alamat semua lelaki lari dari saya.. haha gurau :P

L <sombongnakmampus>
P <adakukesah>



Comments

"setiap perbuatan baik adalah sedekah"