Muzik

CINTA INI UNTUK SIAPA?


Rahsia Tuhan
Putih Hati yang sedang ternodai
Membutakan seluruh mata dan hati
Terhempas ke dalam jurang yang tinggi
Dalam gelapnya hati menghukum diri
Cuba untuk menentukan
Teka-teki kehidupan
TUHAN kan beri jawapan
Untuk semua yang telah terjadi
Biarkan waktu yang menghakimi
Yakinlah di balik semua cubaan
Tersimpan rahsia TUHAN
Yang tak terungkap
Janganlah menyalahkan keadaan yang kini terjadi
Sepenuhnya kuserahkan kepada-Mu.

Kehidupan sangat rumit untuk diruangkaikan. Adakalanya kita ketawa sehingga terlupa untuk beringat dan bersyukur. Apabila Kehidupan dirundung kesedihan, barulah akan disedari nikmat kesyukuran itu.

            Melakukan kesilapan adalah lumrah bagi manusia biasa. Kenapa saya catatkan lagu adalah kerana untuk memujuk diri agar memahami hakikat kehidupan. Segala pahit dan manis yang datang di dalam hidup ini mungkin tidak dapat saya sediakan jawapan kenapa,bagaimana dan bila kerana semua itu adalah rahsia TUHAN! Sungguh saya akur dengan kehendak-NYA.

            Saya adalah seorang yang lurus dan jujur dengan kehidupan. Tidak terlintas di akal fikiran bahawa manusia di dunia ini mempunyai niat berbeza dan maklamat kehidupan yang berlainan. Seperti kehidupan lain. Seperti wanita lain, memiliki cinta daripada manusia lainsangat saya inginkan. Alangkah indahnya jika cinta yang dimiliki itu kekal hingga ke jinjang pelamin. Saya juga mencari-cari di dataran  lembaran sang Adam, Siapakah pemilik tulang rusuk ini? Sehingga di akhir penulisan ini, masih belum ketemu. Saya hanya berhadapan dengan kekecewaan demi kekecewaan sehingga berasa keletihan dan pasrah dengan apa juga yang ditakdirkan dalam hidup
           
            Lelaki hari ini rupanya tidak sama lagi seperti lelaki pada zaman Rasulullah s.a.w. Ramai yang kurang mensyukuri nikmat Allah SWT  kepada mereka. Kehadiran Hawa di dunia ini yang melebihi daripada jumlah adam telah membuat mereka sedikit lupa diri, dengan angkuhnya akan menjadikan wanita ini sebagai ‘calom-calonnya’. Mengumpul sesiapa saja yang disukai dan membuat pilihan. Sekiranya tidak sesuai, dibuang begitu sahaja atau mungkin hanya membekalkan kata-kata maaf sebagai pengganti diri.

            Janganlah menggunakan takdir sebagai permaian alasan bibir seorang lelaki kerana sesungguhnya takdir tidak pernah menyakiti pemiliknya sebaliknya kita sendiri sebagai manusia yang merubitkannya.

            Saya tidak mengatakan semua lelaki itu sama tetapi mengatakan kebanyakannya. Saya masih mencari di lewat usia ini, masih adakah lelaki yang mencontohi akhlak Rasulullah s.a.w. di muka bumi ini? Jika tidak mampu mencontohi 100%, 10% sudah mencukupi. Jika tiada diri ini masih bahagia dengan kehidupan kurniaan Allah S.W.T setakat ini.

            Ada juga di kalangan Hawa, sanggup membiarkan kaumnya menagis dan  menderita dengan merosakan sebuah hubungan yang telah lama terbina. Buat lelaki yang pernah di berikan cinta, saya sangat ikhlas dengan cinta itu. Apa jua lontaran tuduhan dan kepercayaan mereka. Saya terima meskipun menyakitkan. Cuma diri ini tiada lagi kekuatan untuk mencintai seperti dulu. Ia telah hilang dari hidup. Semoga Allah S.W.T menyembuhkan dan merawat dengan cinta-NYA. Saya sudah menyerahkan segalanya kepada Allah S.W.T. cukuplah Allah S.W.T dan Rasulullah s.a.w di hati. Hanya Allah SWTyang satu. Kepahitan yang mereka berikan telah membuatkan saya mengenali hakikat kehidupan dan semakin rapat dengan dengan Pemilik nyawa. Inilah perkara terindah dalam  hidup saya.

            Saya akui, diri ini hampir mati dek kekecewaan yang mendalam. Dan dari situlah saya sangat memahami hati insan-insan yang kecewa. Akhirnya apabila bermuhasabah lewat sujud terakhir., saya mulai mengerti yang saya harus bangun dan berlari sejauh mungkin dan mendaji juara dalam pecutan. Menoleh, tidak sekali-kali saya lakukan!

            Sujud kepada Allah S.W.T telah menghentikan tangisan ini kerana mereka. Butir air mata kini hanya saya hadiahkan kepada Allah S.W.T dan Rasulullah s.a.w. selama ini saya terlupa dan tenggelam dengan cinta manusia yang penuh kepalsuan. Ternyata.. cinta yang sangat segar dan malar telah menusuk dan mendiami kediaman hari ini. Alhamdulillah ..

            Saya sedar bahawa Allah S.W.T seringkali membuka pintu hidayah sejak duhulu. Inilah kejahilan dan betapa butanya saya menolak hidayah Allah S.W.T walaupun sedia menyedarinya. Demi kehidupan dunia dan cinta terhadap lelaki yang di sangka kekal bahagia, telah menutup seluruh pandangan mata dan hati ini. Tetapi kini, saya ingin berubah dan terus berubah..

 KEHIDUPAN INI ADALAH RAHSIA ALLAH S.W.T

Comments

"setiap perbuatan baik adalah sedekah"